موقع إخباري تفاعلي يهتم بشئوون الشرق الأوسط اليومية

دعت للتمسك بالحجاب .. إحالة المذيعة رضوى الشربيني للتحقيق

38

ميدل ايست – الصباحية 

أثارت المذيعة  رضوى الشربيني غضب غير المحجبات خلال دعوتها لارتداء الحجاب وعدم خلعه، معتبرة أنّ غير المحجبة شيطان نفسها أقوى من إيمانها وقوتها”، ـ على حد قولها ـ مطالبةً المحجبات بأن يلتزمن بالحجاب وأن يتغلبن على شيطانهن.

دعوة رضوى الشربيني جاءت عبر برنامجها “هي وبس”الذي يبث على قناة ” سي بي سي” المصرية  قائلة: ” لكل واحدة هي المحجبة الوحيدة في شلة صحابها أو في عيلتها أو في شارعها أو في شغلها أوعي تقلعي الحجاب أنت أحسن مني ومن غير المحجبة 100 ألف مرة”.

وأضافت أن غير المحجبةشيطان نفسها أقوى من إيمانها وقوتها”، مطالبة  المحجبات أن يلتزمن بالحجاب وأن يتغلبن على شيطانهن.

من جانبه قرر المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام في مصر، الأحد ، فتح تحقيق عاجل مع المذيعة رضوى الشربيني في شكاوى قال إنه تلقاها بشأن ما صرحت به عن المحجبات.

وفجرت تصريحات الشربيني ردود وتصريحات على منصات التواصل الاجتماعي، وقد انقسم المغردون بين داعم لما قالته الشربيني وبين رافض لها.

وعلقت سميرة حمدي على خبر التحقيق مع الإعلامية قائلة: “هي مغلطتش عشان يتحقق معاها ومع احترامي للجميع بس المحجبة أفضل من غير محجبة من جانب الالتزام بتعاليم الإسلام السمحة حتى لو جزء ضئيل دا غير احترامها لنفسها. والحجاب فرض علينا كلنا واتذكر فالقرآن الكريم والحق مش يزعل حد”.

 

وكانت رضوى الشربيني، في 24 ابريل الماضي، نشرت صورة لها وهي ترتدي الحجاب  قبل حلول شهر رمضان على حسابها الرسمي على موقع انستجرام قائلة: “ترددت كتير اوى قبل ما احط الصوره دى…يمكن علشان كان نفسى تبقى اول صوره بالحجاب لما ربنا يكتبه ليه بجد ويمكن كنت خايفه اتهامى بالتمثيل او ادعاء الفضيله……بس اول مره احس انها صوره معبره للكلام اللى عايزه اقوله”.

وأضافت: “السنة دى احنا كلنا قاعدين فىً البيت و دى فرصه ذهبيه لكل شخص فينا…نراجع نفسنا و نطلب منه السماح و الهدايه… محدش فينا ملاك و كلنا مقصرين…بس الأكيد كلنا عايزين ندخل الجنه…اللى يقدر يعمل السنه دى حاجه ازيد يعملها…اللى يقدر يشجع غيره يشجع…اللى يقدر يسامح يسامح و اللى يقدر يقرب من ربنا اكتر يقرب…لعل رمضان السنه دى مختلف لينا جميعا…رمضان كريم”.

View this post on Instagram

ترددت كتير اوى قبل ما احط الصوره دى…يمكن علشان كان نفسى تبقى اول صوره بالحجاب لما ربنا يكتبه ليه بجد ويمكن كنت خايفه اتهامى بالتمثيل او ادعاء الفضيله……بس اول مره احس انها صوره معبره للكلام اللى عايزه اقوله…السنه دى احنا كلنا قاعدين فىً البيت و دى فرصه ذهبيه لكل شخص فينا…نراجع نفسنا و نطلب منه السماح و الهدايه…محدش فينا ملاك و كلنا مقصرين…بس الأكيد كلنا عايزين ندخل الجنه…اللى يقدر يعمل السنه دى حاجه ازيد يعملها…اللى يقدر يشجع غيره يشجع…اللى يقدر يسامح يسامح و اللى يقدر يقرب من ربنا اكتر يقرب…لعل رمضان السنه دى مختلف لينا جميعا…رمضان كريم

A post shared by Radwa El Sherbiny (@radwaelsherbiny) on

يذكر أن الإعلامية المصرية تُعرف بدفاعها عن حقوق المرأة وتحظى المذيعة المصرية بمتابعة ومشاهدة كبيرة على قناة “سي بي سي سفرة” خاصة من النساء، وتقدم في برنامجها نصائح في الموضة والجمال والصحة للنساء، وكذلك نصائحها للفتيات اللواتي يشاركن معها قصصهن الشخصية طلباً لمساعدتها.

قد يعجبك ايضا